Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Wednesday, May 8, 2013

Resipi baby-baby...


Saya tahu, ramai mommies yang sangat cerewet bab-bab makanan untuk baby.. Saya contohnya, start masakkan atau sediakan makanan untuk Marissa sejak Marissa berusia 6bulan 2hari hinggalah sekarang, Marissa berusia 1tahun 3bulan.. Bohonglah saya kalau saya kata saya tak pernah beri Marissa makan makanan instant seperti Cerelac sume tu.. Ada... Tapi satu tin Cerelac yang kecil mampu bertahan sehingga 6bulan.. kemain lambat nak habis.. Cerelac itu adalah untuk saat-saat kecemasa ketika kami travel.. Itu pun Marissa pilih juga, nestum beras+susu Marissa reject sebabnya dia tak mau minum atau rasa susu lain selain susu Mommy..(Marissa fully bfeed) Hanya nestum Beras (tin kaler ijau) sahaja yang dia nak.. sebabnya saya mixed dengan EBM.. Marissa boleh terima makanan yang saya campur dengan susu formula start umur 13bulan.. itu pun dalam shortbread... hihihi

Untuk kudap-kudapan pulak, memang jarang saya dapat sediakan snack utk Marissa.. jadinya Marissa akan makan Baby Bites atau Organic Puff.. Oh ya, biskut lemak pun feveret Marissa gak.. Biskut Merrie dan biskut Tiger, REJECT!! 

Jadinya saya suka share apa yang saya masak untuk Marissa.. Untuk kegunaan saya dan mommies yang sudi try.. Resipi pun saya dapat dari hasil carian di Google.. Saya bukanlah pakar pemakanan kanak-kanak tapi saya baca.. Saya cari info di internet.. Saya tanya pendapat paeds.. Saya nak anak saya sihat.. Saya tahu mommies sume pun macam tu kan? Lagi satu, nak bagithu.. Bukan semua resipi yang saya share sekarang sumenya untuk baby umur setahun ye.. ada tu yang bole try untuk baby 8bulan ke atas.. Mommies bole tahu dari ingredients yang digunakan ye..

Bila mood mengarang sudah sampai, inilah jadinya... kene baca bebelan dulu baru bole dapat resipi.. ha ha ha !

Dah dah, nak share resipi kueh teow Ladna.. dah 2minggu dah try kat Marissa, tapi x sempat update.. Maafkan saya :)

Kueh teow Ladna

bawang putih
capsicum
udang
lada sulah
sayur-mayur
tepung jagung
air

  1. tumiskan bawang
  2. masukkan capsicum
  3. kemudian masukkan udang - kalau baby belom bole makan udang, bole masukkan ayam atau daging k.
  4. bubuh air dan sedikit lada sulah.
  5. kemudian masukkan sayur..
  6. barulah masukkan kueh teow...
  7. nak pekatkan kuah, masukkan bancuhan tepung jagung sikit.
Ini versi terlebih air, da macam kueh teow sup la pulak.. hihi


No comments: